W Mrągowie zostały wytyczone dwa szlaki narciarstwa biegowego: czerwony i zielony. Z tras mogą korzystać wszyscy, zarówno początkujący narciarze jak i doświadczeni miłośnicy narciarstwa biegowego.

Czerwony szlak w Parku Słowackiego

Jest to krótki 2,5km szlak narciarstwa biegowego, który tworzy pętlę. Nadaje się także do uprawiania turystyki pieszej, rowerowej a także biegów.

Trasa została wytyczona w Parku Słowackiego. Jest to las miejski pomiędzy drogą nr 591 kierunku Mrągowo – Kętrzyn a wschodnim brzegiem jeziora Czarnego.

Ponieważ szlak jest pętlą, nie ma znaczenia gdzie się go rozpocznie. Osoby, które przyjadą samochodem mogą zatrzymać się na parkingu leśnym przy drodze.

Trasa przebiega kilkadziesiąt metrów dalej idąc w lewo. W prawo natomiast widoczna jest duża polana, z którą związana jest ciekawa historia. Od roku 1905 do końca II wojny światowej w tym miejscu znajdowało się znane uzdrowisko „Waldheim”. Leczono w nim borowinami. Obecnie po zabudowaniach pozostały tylko fragmenty piwnic.

Całość trasy przebiega lasem mieszanym, szeroką drogą terenem pagórkowatym. Znaczne urozmaicenie terenu sprawia, że trasa jest atrakcyjna zarówno zimą na nartach, jak i latem spacerują lub biegając. Ponadto pokonuje się odcinek kilkuset metrów wzdłuż południowego brzegu jeziora Czarnego, skąd rozciąga się przepiękna panorama. Niedaleko znajduje się malownicze miejsce, w którym rzeka Dajna wpływa do jeziora.

Dawni mieszkańcy miasta często odbywali tu spacery. Miejsce to nazywane było „Engelsplatz”, czyli anielskim miejscem. Wystarczy spojrzeć na widok jeziora! Do czasów obecnych na niewielkim, ale stromym wzniesieniu nad brzegiem jeziora widoczne jest półkole, w którym stały dawniej ławeczki widokowe.

Więcej o czerwonym szlaku w Parku Słowackiego

Zielony szlak narciarski „Nad jeziorem Czos”

Trasa: Mrągowo – „Prochownia” przy zatoce jeziora Czos niedaleko ogródków działkowych „Perkoz”

Do szlaku można dotrzeć kierując się z ul. Wojska Polskiego w lewo drogą szutrową prowadzącą do Ogródków działkowych „Perkoz”. Tą drogą prowadzi również niebieski szlak rowerowy „Duża pętla Mrągowska” oraz żółty szlak pieszy „Góra Czterech Wiatrów”. Przy ogródkach działkowych kierujemy się prosto aż dotrzemy do rzeczki łączącej jeziora Sutapie Małe oraz Czos. Zakaz wjazdu samochodem do lasu! Tu możemy zostawić samochód. Od tego miejsca udajemy się z nartami w lewo, wzdłuż rzeczki. Po kilkudziesięciu metrach dotrzemy do szlaku.

Ponieważ szlak (1,5km) jest pętlą, nie ma znaczenia gdzie się go rozpocznie.

Całość trasy przebiega lasem mieszanym, szeroką drogą terenem pagórkowatym. Znaczne urozmaicenie terenu sprawia, że trasa jest atrakcyjna zarówno zimą na nartach, jak i latem spacerując lub biegając. Ponadto pokonuje się odcinek kilkuset metrów wzdłuż wschodniego brzegu jeziora Czos, skąd rozciąga się przepiękna panorama na  jezioro i miasto.

Istnieje możliwość przedłużenia pętli. Jest to jednak propozycja dla wprawionych biegaczy. Jeżeli nie odbijemy od brzegu jeziora w las w prawo, jak wskazuje szlak, lecz dalej udamy się brzegiem, dotrzemy do dużego, stromego wzniesienia. Gdy się na nie dostaniemy, kierujemy się drogą w prawo. Po kilkuset metrach znowu dotrzemy do szlaku. Biegnąc odwrotnie, należy uważać zjeżdżając w dół, ponieważ wzniesienie jest bezpośrednio przy zadrzewionym brzegu jeziora.

Więcej o zielonym szlaku "Nad jeziorem Czos"