Zakończyła się budowa warmińsko-mazurskiego odcinka Wschodniego Szlaku Rowerowego Green Velo. Trasa w tym regionie ma 394 km i prowadzi z Elbląga do Gołdapi. Cały szlak, który połączy pięć województw Polski Wschodniej, będzie miał 2 tys. km.

O zakończeniu budowy rowerowej autostrady na Warmii i Mazurach poinformował marszałek województwa Gustaw Marek Brzezin. Jak mówił, do końca roku zakończy się odbiór techniczny poszczególnych odcinków tego szlaku.

Brzezin podkreślił, "ogromny wymiar" inwestycji, która kosztowała blisko 86 mln zł, z czego dofinansowanie unijne stanowiło 80 mln zł. Przypomniał, że turystyka jest jedną z najważniejszych gałęzi gospodarki regionu.

- To niesamowita oferta dla pasjonatów turystyki rowerowej. Swobodnie możemy jako region ich zapraszać i pokazywać tę dobrą inwestycję - powiedział.

Według marszałka istotne jest również to, że szlak biegnie wzdłuż Zalewu Wiślanego i granicy z obwodem kaliningradzkim, czyli przez gminy o wysokim bezrobociu i niskim poziomie przedsiębiorczości. Stwarza więc szansę na aktywizację turystyczną i gospodarczą tych terenów.

Trasa w regionie ma 394 km i łączy Elbląg z Gołdapią. W 70 proc. jest zlokalizowana na cennych przyrodniczo obszarach NATURA 2000 lub w ich w bezpośrednim sąsiedztwie. Na ponad połowie długości biegnie po wałach przeciwpowodziowych i nasypach pozostałych ze zlikwidowanych linii kolejowych. W 56 proc. ma nawierzchnię gruntową, pozostała część to asfalt lub kostka brukowa. Wzdłuż szlaku powstało 40 Miejsc Obsługi Rowerzystów z wiatami do odpoczynku i stojakami na rowery.

Władze regionu zapowiedziały, że to nie koniec inwestycji związanych z turystyką rowerową. Na budowę tras samorządy mogą otrzymać 15 mln euro z Regionalnego Programu Operacyjnego. Większość tej kwoty zostanie przeznaczona na Mazurską Pętlą Rowerową. Trasa o długości 300 km ma biec wokół Wielkich Jezior Mazurskich i będzie łączyć się ze szlakiem Green Velo.

Szlak rowerowy Green Velo przebiega przez pięć województw – warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, podkarpackie, świętokrzyskie. Budowa blisko 2 tys. km trasy kosztowała łącznie 300 mln zł, a dofinansowanie unijne z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 wyniosło 264 mln zł. Przejechanie całej tej trasy zajmie od trzech do sześciu tygodni.



Źródło: www.wiadomosci.onet.pl