OBJAZDOWY FESTIWAL FILMOWY

Zapraszamy w dniach 27-28 września 2018 r. do Centrum Kultury i Turystyki w Mrągowie na 16. OBJAZDOWY FESTIWAL FILMOWY. WATCH DOCS.PRAWA CZŁOWIEKA W FILMIE.

Ideą Festiwalu jest zaprezentowanie szerokiej publiczności tematyki praw człowieka, poprzez wybitne dokumenty filmowe z całego świata. Watch Docs realizowany jest dzięki Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka oraz Społecznemu Instytutowi  Filmowemu, którzy organizują we współpracy z wieloma partnerami z całej Polski, w tym również z CKiT, to przedsięwzięcie.

P R O G R A M


CZWARTEK 27 września 2018

godz. 11.00 OCZEKIWANIE 59'
2016 Dania reżyseria: Emil Langballe, Andrea Storm Henriksen zdjęcia: Emil Langballe, Andrea Storm Henriksen
montaż: Michael Aaglund, Peter Winther produkcja: Made in Copenhagen, TV2, DFI.                                        
Rochsar mieszka w Danii z rodzicami i pięciorgiem rodzeństwa. Chodzi do szkoły, świetnie gra w piłkę nożną, często się uśmiecha, a od koleżanek na pierwszy rzut oka różni ją tylko ciemniejsza karnacja. W rzeczywistości jej życie płynie w cieniu dramatycznych wspomnień oraz dojmującej niepewności. Mając 10 lat Rochsar uciekła z Afganistanu z rodzicami i rodzeństwem dzień po tym, jak jej najstarszy brat został zamordowany. Przez kolejne cztery lata rodzinie odmawiano azylu, choć powrót do Afganistanu oznacza dla nich pewną śmierć. Ponieważ to Rochsar najszybciej się zintegrowała i nauczyła duńskiego, to ona kontaktuje się z urzędnikami czy prawnikami, ona czyta i tłumaczy rodzinie pisma zapowiadające deportację, ona dba o to, by jej rodzice mogli porozumieć się z przedstawicielami władz. Kiedy okazuje się, że ostatnią deską ratunku dla rodziny jest ubieganie się o azyl ze względu na dobro dziecka – czyli samej Rochsar – odpowiedzialność i psychologiczny ciężar zaczynają być dla niej nie do zniesienia. Dokumentalny debiut Emila Langballe’a pokazuje, jak przewlekłe procedury dewastują życie ludzi, którzy uciekli ze swojej ojczyzny, aby je ocalić. Reżyserowi udało się subtelnie pokazać skomplikowany świat afgańskiej rodziny, a jednocześnie opowiedzieć o życiu dziecka, które staje się ofiarą najpierw konfliktu politycznego, a potem maszyny urzędniczej.

godz. 12.00 POLONEZ 17'
2016 Polska reżyseria: Agnieszka Elbanowska zdjęcia: Paweł Chorzępa
montaż: Agnieszka Elbanowska produkcja: Studio Munka-SFP, Impakt Film,
Dyrektor Miejskiego Centrum Kultury w Aleksandrowie Kujawskim ogłosił konkurs na prezentację postaw patriotycznych „Pokażę swój patriotyzm”. W jury konkursu, którego finał odbywa się 11 listopada, poza dyrektorem zasiadają również dziennikarka-poetka, proboszcz parafii rzymsko-katolickiej oraz burmistrz. Nad sceną wisi białoczerwona flaga, pomieszczenie wypełnił sztuczny dym znany z dyskotek, nagrodą jest 22-calowy telewizor LED. Który z uczestników przekona jury, że najszczerzej zaprezentował swoje rozkochanie w ojczyźnie?

godz. 17.00 JESZCZE JUTRO 88'
2016 Chiny reżyseria: Jian Fan zdjęcia: Ming Xue, Jian Fan
montaż: Matthieu Laclau, Jian Fan produkcja: Youku Tudou
Jej gwiazda wzeszła nagle. Krótki poemat “Przeszłam pół Chin, żeby spać z tobą” niemal z dnia na dzień stał się ogólnonarodową internetową sensacją. Wkrótce potem Yu Xiuhua, poetka z rolniczej chińskiej prowincji, była już literacką gwiazdą, z entuzjazmem podejmowaną w Pekinie przez tłumy fanów. Sława i prawdziwa popularność przyniosły Yu pieniądze, z których zamierza skorzystać w ciężkiej walce o niezależność, jaką – dzięki filmowi Fan Jiana – stoczy dosłownie przed naszymi oczami. Cierpiąca na porażenie mózgowe Yu w wieku 19 lat została przez rodziców wydana za mąż i spędziła swoje dotychczasowe życie w związku bez miłości i pożądania. Teraz, nie oglądając się na reputację, zdanie rodziców i męża, stanowczo żąda rozwodu. Fascynujące połączenie absolutnej szczerości i subtelnej wrażliwości cechuje nie tylko poezję Yu Xiuhua, ale i sztukę filmową Fan Jiana, której zawdzięczamy ten jeden z najpiękniejszych dokumentów ostatnich lat.   

godz. 18.30 MOCNIEJSZE OD KUL  75'
2017 Szwecja reżyseria: Maryam Ebrahimi zdjęcia: Zare Zahraie
montaż: Jesper Osmund, produkcja: Nima Film Sweden
Dokument Maryam Ebrahimi to z jednej strony hołd, a z drugiej – przestroga przed ogromną siłą oddziaływania dokumentalnego obrazu. Jego bohaterem jest irański fotograf, Saeed Sadeghi, autor ikonicznych zdjęć ochotników z czasów konfliktu z Irakiem. Film znakomicie oddaje autentyczny rewolucyjny entuzjazm wczesnych lat republiki i początku wojny. To wówczas Sadeghi wykonał swoje pierwsze zdjęcia. Jego reportaże z frontu były peanami na cześć bohaterów gotowych oddać życie za rewolucyjne ideały. Gazety kolportowały je w milionach egzemplarzy, rozbudzając nienawiść do wroga podszytą religijną histerią. Tymczasem mijały lata, a wojna wciąż trwała. Na front trafiali coraz młodsi ochotnicy – tylko po to, by oddać życie zgodnie z lansowanym przez propagandę modelem. Sadeghi wciąż robił im zdjęcia – do momentu, kiedy zrozumiał, że stał się narzędziem propagandy, której jedynym celem było dostarczanie na front armatniego mięsa. Dziś podróżuje po kraju, próbując odnaleźć nielicznych żyjących bohaterów swoich fotografii.

 

godz. 19.45 WALKA 30'   
2017 Boliwia reżyseria: Daniel Fallshaw, Violeta Ayala zdjęcia: Dan Fallshaw,
Fernando Barbosa montaż: Daniel Fallshaw produkcja: United Notions film.
Po 60 dniach protestu w Cochabambie, mieście w środkowej Boliwii, grupa osób z niepełnosprawnościami wyrusza na wózkach inwalidzkich w podróż do stolicy, by swój postulat przekazać rządowi i prezydentowi kraju. Aktywiści domagają się ustanowienia renty dla wszystkich osób z niepełnosprawnościami w wysokości 500 boliviano miesięcznie, co stanowi równowartość około 260 złotych. Czy rzeczywiście, jak sugeruje minister polityki społecznej, protestujący są opozycyjną siłą, której prawdziwym celem jest osłabienie rządu? Od Plaza Murillo, siedziby prezydenta Evo Moralesa, aktywistów dzieli nie tylko 35 dni wyczerpującej drogi przez Andy, ale również kilkumetrowe płoty, policyjne pałki i armatki wodne. Czy wobec rosnącej presji społecznej Moralesowi uda się obronić swój pieczołowicie kreowany wizerunek obrońcy ubogich i uciśnionych?

 

godz. 20.30 SYRYJSCY ZAGINIENI. Sprawa Asada /od 18 lat!/   51'
2017 Wielka Brytania reżyseria: Sara Afshar zdjęcia: Javier Manzano, Jonathan Caller, Jay Dacey
montaż: Gordon Watt produkcja: Nicola Cutcher; AFSHAR FILMS
Choć wojna w Syrii od lat znajduje się w centrum zainteresowania światowych mediów, wciąż niewiele wiadomo na temat losu dziesiątków tysięcy zaginionych mężczyzn, kobiet i dzieci, porwanych przez reżimowe służby i przetrzymywanych w tajnych więzieniach. Bohaterowie filmu Sary Afshar chcą to zmienić. Z myślą o przyszłym procesie syryjskiego dyktatora w utajnionym miejscu w Europie pracowicie gromadzą zeznania świadków i odnalezione w zniszczonych reżimowych archiwach dokumenty. Wśród dowodów są między innymi zdjęcia pomordowanych i przeszmuglowane na zewnątrz listy więźniów wykonane krwią na kawałkach materiału. Świadkowie mówią o torturach i przemysłowej skali zbrodni reżimu. Baszszar al-Asad zapewne nieprędko stanie przed sądem. Ale kiedy to w końcu nastąpi, dzięki ogromnej pracy wykonanej przez dziesiątki ludzi: byłych więźniów, dezerterów z reżimowej armii oraz światowej klasy prawników, materiał oskarżenia nie będzie budził wątpliwości.

 

Piątek 28 września 2018

godz. 16.00 RYZYKO 92'
2016 USA, Niemcy reżyseria: Laura Poitras zdjęcia: Kirsten Johnson, Laura Poitras, Katy Scoggin
montaż: Melody London, Erin Casper, Laura Poitras produkcja: Praxis Films
Najbardziej osobisty film w dorobku Laury Poitras, laureatki Oscara za „Citizenfour”, to kręcony przez sześć lat portret szefa WikiLeaks, Juliana Assange’a, którego właściwym tematem wydaje się jednak coraz bardziej ambiwalentna relacja między artystką a jej bohaterem. Bezprecedensowy dostęp do człowieka, który zmienił oblicze światowego dziennikarstwa – oglądamy nawet charakteryzację Assange’a przed ucieczką do ekwadorskiej ambasady - zaowocował dokumentem na tyle szczerym, że kontestowanym przez samego głównego bohatera. „Myślałam, że mogę zignorować sprzeczności, że nie są częścią tej historii. Tak bardzo się myliłam, to one właśnie stawały się historią” mówi Poitras. Fascynującą historią o władzy i prawdzie, zdradzie i poświęceniu, rozgrywającą się w paranoicznym wręcz napięciu, bo świat wykradanych rządzącym tajemnic to też świat absolutnej inwigilacji, znany nie tylko Assange’owi, ale i Poitras. W 2015 roku pozwane amerykańskie władze ujawniły ponad tysiąc stron zgromadzonych o niej przez służby materiałów.

 

godz. 17.40 ZOSTAW JĄ! 28'
2017 Polska reżyseria: Rudolf Robak zdjęcia: Kolektyw montaż: Kolektyw produkcja: Rudof Robak
Do czego są zdolni obywatele i obywatelki w trosce o swój kraj, w którym władza ich nie słucha, jest głucha na opinie naukowców i narusza unijne prawo? Mogą na przykład zawisnąć na stalowej konstrukcji blokującej harvester – maszynę wycinającą masowo drzewa w Puszczy Białowieskiej, ostatnim lesie pierwotnym Europy.

 
godz. 18.15 KAMBODŻAŃSKA WIOSNA  127'
2017 Wieka Brytania, Irlandia, Kambodża reżyseria: Chris Kelly zdjęcia: Chris Kelly
montaż: Chris Kelly, Ryan Mullins, Pawel Stec produkcja: Little Ease Films,
Zanzibar Films, Dartmouth Films, Eyesteelfilm
Dziewięć lat spędzonych w Kambodży przez Chrisa Kelly’ego, brytyjskiego dokumentalistę i fotografa, zaowocowało filmem, który przynosi nie tylko niezwykły obraz przemian kambodżańskiego krajobrazu, także społeczno-politycznego, ale jest też najciekawszym chyba w nowszym artystycznym dokumencie „nieaktywistycznym”, outsiderskim portretem aktywistów. Troje głównych bohaterów to wielebny Luon Sovath, buddyjski mnich, który staje się wideoaktywistą i obrońcą praw człowieka, mimo problemów z religijnym establishmentem ceniącym sojusz tronu i ołtarza, Srey Pov, matka trojga walcząca z przymusowymi ewikcjami i jej przyjaciółka Tep Vanny, która powoli wysuwa się na czoło społecznego ruchu protestu przeciw wysiedleniom. Kelly’ego interesuje polityczna i osobista złożoność ich walki o to, w co wierzą. Złożoność, która w końcu przeradza się w dramat. Świetnym zdjęciom Kelly’ego towarzyszy tu muzyka Jamesa Holdena, współtworząca misterną kompozycję audiowizualnej fugi, której poszczególne wątki zaplatają się w emocjonalnym finale.  

 

godz. 20.30 CICHY FRONT /od 18 lat!/   72'
2017 Francja, Szwajcaria reżyseria: Manon Loizeau
montaż: Mathieu Goasguen, Alain Rimbert produkcja: Magneto Presse
Uwaga: ze względu na drastyczne treści, film przeznaczony wyłącznie dla widzów dorosłych.
Gwałty towarzyszą wojnom od zawsze i od zawsze strony konfliktu stosowały je jako narzędzie do zastraszania społeczeństwa przeciwnika. Ale takie ogólnikowe stwierdzenie nie oddaje przerażającego ogromu cierpienia, jakie stało się udziałem syryjskich kobiet w trakcie trwającej w ich kraju wojny. Manon Loizeau od lat realizuje swoje dokumenty w najniebezpieczniejszych miejscach świata. Tym razem oddaje głos kobietom, których udziałem stał się niewyobrażalny horror. Są wśród nich seksualne niewolnice, miesiącami gwałcone w więzieniach przez oficerów Asada, są matki, które po gwałcie zmuszano do patrzenia na śmierć dzieci. Ogrom bestialstwa skierowanego przez reżim przeciwko własnym obywatelom jest porażający. Choć bohaterkom filmu Loizeau udało się przeżyć i uciec z kraju, ich koszmar trwa nadal. Nie mogą liczyć na jakąkolwiek psychologiczną pomoc, a ze strony rodziny mogą spodziewać się najgorszego: w tej kulturze gwałt oznacza dyshonor dla całej rodziny.

IMPREZA TOWARZYSZĄCA

WYSTAWA  „Raz, dwa, trzy… uchodźcą będziesz Ty” hol CKiT

Fundacja Refugee.pl postanowiła pokazać, jak wygląda rzeczywistość dzieci mieszkających w polskich ośrodkach dla uchodźców - dając im do ręki aparat. Ich życie znamy z reportaży i zdjęć wykonanych przez zawodowców. Lubimy się sobie przyglądać. Oni nam, my im, czasem z zaciekawieniem, czasem współczuciem, często z podszytym uprzedzeniami niepokojem. W ostatnich latach temat uchodźców z Bliskiego Wschodu zdominował okładki gazet i mnóstwo konkursów literackich czy fotograficznych. O tych, którzy żyją najbliżej, w ośrodkach położonych kilkadziesiąt kilometrów od Warszawy – w Górze Kalwarii czy Podkowie Leśnej – wiemy niewiele. Uciekli z Czeczenii, Turkmenistanu, Gruzji. Większość nie pamięta rodzinnych stron. Ich domem jest Polska. A konkretnie: ponure mury ośrodków dla cudzoziemców.
– W toczącej się w Polsce dyskusji o uchodźcach nie bierze się pod uwagę tego, że oni są myślącymi ludźmi, którzy widzą i czują. Nie oddaje się im głosu. A już zupełnie pomija się głos dzieci – mówi kuratorka wystawy Agnieszka Kunicka z fundacji Refugee.pl, która prowadziła warsztaty fotograficzne w ośrodkach dla uchodźców.

ZAPRASZAMY!

facebook
pinterest