Szlaki narciarstwa biegowego

 

Czerwony szlak narciarski w Parku Słowackiego w Mrągowie

Zielony szlak narciarski "Nad jeziorem Czos" w Mrągowie

Żeby rozpocząć biegi na nartach dla własnej przyjemności poruszania się, czy dla walorów krajoznawczo poznawczych terenu, wystarczy nam ogólna kondycja i dobry stan zdrowia. Narciarz nie powinien mieć zaburzeń równowagi oraz jakiś poważniejszych problemów z krążeniem lub wad np. serca wykluczających jakiś minimalny nawet wysiłek. Można to wykonywać w bardzo niskiej i spokojnej intensywności.

Może to robić każdy, od tego małego dziecka, które zaczęło chodzić na nogach do bardzo zaawansowanego wieku. Na nartach spotykamy ludzi po 80-ce, a nieraz, szczególnie w krajach skandynawskich, możemy spotkać narciarzy koło 90 roku życia. Właśnie dlatego, że jest to sport zdrowy, bezpieczny, a przede wszystkim daje możliwość poznania krajobrazu, cały czas poruszamy się w przyrodzie w pięknych lasach, wśród pięknych widoków.

Jeżeli chodzi o pogodę, to do rozpoczęcia narciarstwa biegowego najbardziej potrzebna jest pogoda ducha, chęć wyruszenia w teren, chęć zadania sobie lekkiego zmęczenia, które właściwe dawkowane przejawia się tym, że im bardziej się męczymy, tym większą radość z tego czujemy. Warunki klimatyczne maja tu drugorzędne znaczenie. Byle by tylko był śnieg, a można to robić w każdej pogodzie, i w mrozie, i we mgle i wpadającym nieraz śniegu i nieraz w pięknym słońcu. Wszystko to zależy od tego, czego my oczekujemy od wyjścia na narty.

Pierwsze kroki na nartach biegowych, czyli podstawowy krok biegowy technika klasyczną fachowo zwaną diagonalną, prawie nie różni się od naturalnego sposobu poruszania się człowieka. Jest to prowadzenie równoległe nart jak w naturalnym chodzie. Jest tylko taka zmiana, że następuje mała faza ślizgu powiększająca przebytą drogę przez narciarza w stosunku do chodziarza. Mimo że efekt jednego kroku szczególnie u początkujących nie jest duży, to cierpliwie i spokojnie powtarzana sekwencja tych ruchów daje bardzo przyjemny efekt pokonywania przestrzeni.

Żeby bardziej pewnie czuć się na nartach i pokonywać trasę trochę trudniejszą trzeba mieć przygotowane praktycznie wszystkie partie mięśniowe, jakie występują u człowieka. Jest to sport, który kompleksowo rozwija sprawność fizyczną i kondycję. Pracują mięśnie kończyn górnych, barków, potrzebne są mięśnie grzbietu..

Aby to wszystko przygotować wystarczy spokojnie pospacerować, lekko się przygotować latem tak zwanym "Nordic Walkingiem", czyli chodzeniem sobie z kijkami w terenie. Dla narciarzy biegowych "Nordic Walking" nie jest zjawiskiem nowym, gdyż od niemal wieku narciarze wyczynowi w lecie uprawiali ten rodzaj ruchu nazywając go treningiem imitacyjnym. Tak, że sport narciarstwa biegowego można uprawiać z całą przyjemnością cały rok. Nową dyscypliną idącą w lecie w sukurs narciarstwu biegowemu jest tzw. "Nordic Blading", czyli poruszanie się z kijami na łyżworolkach. Jest to niemal doskonała imitacja techniki dowolnej.

Autor: Józef Michałek, Trener Narodowej Kadry Biegowej C. Absolwentem kierunku trenerskiego w zakresie narciarstwa biegowego na Wydziale Wychowania Fizycznego Uniwersytetu Karola w Pradze Czeskiej

 

 

 

facebook
pinterest