Ogólnopolski Festiwal Polskiej Animacji O!PLA

Data dodania: 2013.03.13 12:26

Ramowy program projekcji w ramach Ogólnopolskiego Festiwalu Polskiej Animacji

15-16-17-18 kwietnia 2013 r.

10.00 - projekcje dla dzieci, młodzieży i dorosłych wstęp 5 zł

17.00 - projekcje dla dorosłych wstęp 5 zł

19.00 - projekcje konkursowe wstęp wolny
15.04 - Konkurs studyjny I
16.04 - Konkurs studyjny II
17.04 - Konkurs OFF + wideoklip
18.04 - Konkurs szkolny

Ponieważ zasadniczym celem festiwalu będzie promocja polskiej animacji, jego podstawę stanowić będzie konkurs polskiej animacji dla dorosłych, przeprowadzony w kilkudziesięciu polskich miastach. Filmy prezentowane będą w trzech kategoriach: profesjonalnej, szkolnej i tzw. „offowej” (nieprofesjonalnej, amatorskiej). W konkursie jurorami będą sami widzowie biorący udział w projekcjach. Oddane głosy będą zsumowane, a następnie wyliczone procentowo zgodnie z wielkością frekwencji w każdym z miast uczestniczących w festiwalu.

PROGRAM OGÓLNOPOLSKIEGO FESTIWALU POLSKIEJ ANIMACJI

15.04.2013r. PONIEDZIAŁEK

10.00 projekcje dla dzieci, młodzieży i dorosłych
PROSZĘ SŁONIA (1978)
, Witold Giersz / SMF; 63’
Obsypana nagrodami, pełnometrażowa wersja kultowego serialu z końca l. 60-tych o niezwykłej przyjaźni małego Pinia i porcelanowego słonia Dominika, który “jedząc” niechciane przez chłopca witaminy, urósł do rozmiarów prawdziwego zwierzęcia. Rodzicom Pinia głosu użyczyli: Irena Kwiatkowska i Wiesław Michnikowski, zaś Dominikowi – Ludwik Benoit.

MAŁY WESTERN (1960), Witold Giersz / SMF; 5'25"
Pełna błyskotliwych gagów i zaskakujących zwrotów akcji parodia prawdziwego westernu, namalowana bezpośrednio na celuloidzie.

17.00 projekcje dla dorosłych
WIELKIE MINIATURY, CZYLI 55. LAT STUDIA MINIATUR FILMOWYCH W WARSZAWIE, CZĘŚĆ 1

Ten dwuczęściowy przegląd to zdumiewająca i wyjątkowa wędrówka przez ponad półwieczną historię jednego z najważniejszych studiów w historii światowej animacji. To spotkanie z genialnymi artystami i ich arcydziełami, które czasem miały wpływ na historię animacji w sensie globalnym. Ale WIELKIE MINIATURY to także spotkanie z twórcami mniej znanymi, i ich niesłusznie zapoznanymi dziełami, które, na nowo odkryte po latach, wprawiają widza w przyjemne osłupienie. Takiej historii „Miniatur” nie znajdziecie w żadnym podręczniku. WIELKIE MINIATURY to istna animowana mieszanka wybuchowa (TYLKO DLA WIDZÓW DOROSŁYCH!), którą ogląda się z zapartym tchem, od samego początku do samego końca.

W PROGRAMIE:
ZMIANA WARTY (1958), Włodzimierz Haupe i Halina Bielińska, 7'42"
Pierwszy film Studia Miniatur Filmowych w Warszawie, nagrodzony m.in. w Cannes, Mannheim i Edynburgu. Historia „płomiennego romansu” pomiędzy księżniczką a strażnikiem, rozegrana przez… pudełka od zapałek! TECHNIKA: animacja lalkowa.

NOWY JANKO MUZYKANT (1960), Jan Lenica, 10’
Trawestacja noweli Henryka Sienkiewicza. Akcja przeniesiona zostaje do przyszłości. Utalentowany muzycznie wiejski grajek nie potrafi odnaleźć się w stechnicyzowanym i pazernym świecie. I Nagroda “Złoty Smok Wawelski” w kategorii filmów animowanych na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie. TECHNIKA: animacja wycinankowa.

OCZEKIWANIE (1962), Witold Giersz, Ludwik Perski, 9’26”
Jedyny film lalkowy w dorobku Witolda Giersza, jednego z najważniejszych twórców w historii polskiej animacji. Przepięknie opowiedziana historia pojedynku dwóch mężczyzn o wzglądy damy, przedstawiona przez figurki wykonane z kawiarnianych serwetek. Nagrody w Cannes, Edynburgu i Moskwie. TECHNIKA: animacja lalkowa/kombinowana.

CZERWONE I CZARNE (1963), Witold Giersz, 6'24"
Drugi film Witolda Giersza z użyciem techniki malowania bezpośrednio na celuloidzie. Zmagania torreadora i byka przeradzają się w rywalizację dwóch kolorów – czerwonego i czarnego. Brawurowa animacja nagrodzona m.in. w Cannes, Edynburgu, Melbourne, Montevideo i Oberhausen. TECHNIKA: animacja rysunkowa.

KLATKI (1966), Mirosław Kijowicz, 7'27"
Nagrodzona Grand Prix w Annecy, a także w Krakowie, Locarno i Oberhausen, przewrotna opowieść o więźniu i strażniku, i o trudnej do uchwycenia granicy pomiędzy wolnością i niewolą. Autorem muzyki do filmu był Krzysztof Komeda. TECHNIKA: animacja wycinankowa.

LIBIDO (1967), Alina Maliszewska, 8’01”
Podstarzały donżuan, przekonany o swoim powodzeniu wśród kobiet, próbuje uciec w swych fantazjach nieubłaganemu upływowi czasu. TECHNIKA: animacja rysunkowa/kombinowana.

INTELEKTUALISTA (1969), Witold Giersz, 6’52”
Siła czy intelekt? W INTELEKTUALIŚCIE to odwieczne pytanie zostaje postawione w epoce jaskiniowej, gdzie dwóch mężczyzn walczy o względy kobiety. Nagrodzona w Wiedniu, zabawna refleksja Witolda Giersza wykonana przy pomocy nakładanych szpachlą, wciąż zmieniających się, grubych warstw farby. TECHNIKA: animacja malarska/kombinowana.

INWAZJA (1970), Stefan Schabenbeck, 7’31”
Przewrotny film s-f autora SCHODÓW i WSZYSTKO JEST LICZBĄ, będący jego jedyną realizacją w Studiu Miniatur Filmowych w Warszawie. Na tajemniczej planecie lądują statki kosmiczne. Rozpoczyna się inwazja… Nagrody w Krakowie, Melbourne i Oberhausen. TECHNIKA: animacja wycinankowa/kombinowana.

RĘKA (1974), Mirosław Kijowicz, 2’34”
Lepiej nie przeszkadzajcie aktorowi, gdy gra. Nawet, jeżeli on jest na ekranie, a Wy siedzicie wygodnie w kinie… Arcydzieło minimalizmu nagrodzone „Brązowym Lajkonikiem” na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie. TECHNIKA: animacja wycinankowa.

Z ŻYCIA OWADÓW, CZYLI LOT TRZMIELA (1979), Zofia Oraczewska, 9’03”
Frywolna opowieść o miłosnych podbojach ospałego trzmiela, zapylającego stęsknione jego pieszczot kwiaty. Pewnego dnia, fruwający z kwiatka na kwiatek amant, napotyka na swej drodze uwodzicielską orchideę… TECHNIKA: animacja rysunkowa.

ŁAGODNA (1985), Piotr Dumała, 11'00”
Obsypana nagrodami, wydrapana na niezliczonej ilości gipsowych płytek, adaptacja opowiadania Fiodora Dostojewskiego o młodej kobiecie zdominowanej i zastraszonej przez swojego starego męża. TECHNIKA: animacja kombinowana

OPERA NR 23 (1985), Bogdan Nowicki, 8’04”
Żart filmowy na temat współczesnej rock-opery: seks, przemoc, wiedźmy na gitarach i… Superman! TECHNIKA: animacja rysunkowa.

WYŚCIG (1989)
, Marek Serafiński, 6'03"
„Gotowi? Start!” Przedstawiciele polskiego społeczeństwa dogasającej właśnie epoki komunizmu rozpoczynają wyścig, który zdaje się nie mieć końca. Nagrody w Huesca i Lipsku. TECHNIKA: animacja kombinowana.

CZAS CAŁKOWITY ZESTAWU: 100’

19.00 - projekcje konkursowe "Konkurs studyjny I"WSTĘP WOLNY


16.04.2013r. WTOREK

10.00 projekcje dla dzieci, młodzieży i dorosłych
TERAZ DZIECI! PRZEGLĄD NAJNOWSZYCH POLSKICH ANIMACJI DLA DZIECI

Na każdym kroku słyszymy, że polska animacja dla dzieci przeżywa kryzys. Kryzys? Jaki kryzys? Faktem jest niechęć Telewizji Publicznej – głównego „sponsora” polskiej animacji przed 1989 rokiem – do finansowego wspierania i prezentowania rodzimej produkcji. Jednakże nie powstrzymuje to producentów i twórców przed dążeniami do realizacji ciekawych i wartościowych filmów skierowanych do młodych widzów. Zapraszamy na spotkanie z najnowszymi polskimi animacjami dla najmłodszych.

W PROGRAMIE:
PAMIĘTNIK FLORKI (2011), Anna Wróblewska-Dzwoniarek i Stanisław Lenartowicz / ANIMA-POL; 3’
Pilot nowego serialu animowanego będącego adaptacją ilustrowanej książki dla dzieci pt. „Florka. Z pamiętnika ryjówki” autorstwa Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel.

ZIELONA KREDKA (2010), Jan Steliżuk / M.Serafiński Studio; 10’
Jedna z głośniejszych animacji dla dzieci zrealizowanych w ostatnim czasie w Polsce, nagrodzona na festiwalach w Krakowie i Łodzi. Główna bohaterka filmu, kilkuletnia dziewczynka o imieniu Agatka, wraz z przyjaciółmi – Chomikiem i Zieloną Kredką – odbywa wyimaginowaną podróż statkiem. Akcja filmu rozpoczyna się i kończy w świecie umownie rzeczywistym, lecz jego główna część dzieje się w świecie wykreowanym przez wyobraźnię dziecka.

HIP-HIP & HURRA: „Ogromne kolorowe i ma dwie nogi” (2010), Elżbieta Wąsik / SMF; 13’23”
Pierwszy odcinek „detektywistycznego” serialu o perypetiach dwójki niezłomnych detektywów: hipopotama o imieniu HIP-HIP oraz jego asystentki  – łasiczki o imieniu HURRA. Tym razem muszą oni rozwiązać zagadkę, kto ukradł tęczę…

EDWARD, PSIE SERCE (2011), Grzegorz Koncewicz / M.Serafiński Studio; 11’13”
„Edward Psie Serce” to zabawna i pełna zwrotów akcji opowieść dla dzieci o poszukiwaniu przyjaźni. Głównym bohaterem jest chłopiec marzący o kosmicznych podróżach. Pewnej nocy, niespodziewanie, do jego pokoju wpada bezpański psiak, którego chłopiec bierze za kosmicznego przybysza.

KAKTUS I MAŁY: „Dlaczego mam dobre zdanie o bocianie?”  (2012), Janusz Martyn / ANIMA-POL; 5’21”
Pierwszy odcinek „ekologicznego” serialu o charakterze edukacyjnym. Trójka 9-latków – narrator Mały, jego niesforny kolega Kaktus oraz Kaśka, dziewczynka z charakterem, wyjaśniają, dlaczego mają dobre zdanie o bocianie. Serial jest kontynuacją popularnej w latach 90-tych telewizyjnej serii pt. NOTATNIK PRZYRODNICZY.

MAMI FATALE: „Pod fatalna banderą” (2011), Łukasz Kacprowicz / SMF, Grupa Smacznego; 10’
Odcinek „kulinarnego” serialu, którego narratorem jest sam Raobert Makłowicz. Mami Fatale, starsza poczciwa pani, która wyjechała z miasta, żeby prowadzić spokojny żywot na wsi razem z dwójką zwierzaków: Psiną i Prosięciem, ale także, żeby móc oddawać się swojej wielkiej pasji -  gotowaniu – tym razem musi stawić czoło… prawdziwemu wielorybowi!

MOTYL ALFRED (2012), Jan Steliżuk / M.Serafiński Studio; 8’
Akcja filmu rozgrywa się w świecie uszytym ze ścinków materiału, w zakamarkach którego żyją najróżniejsze, stworzone również z tego samego materiału, istoty. Bohaterem filmu jest Mały Marynarz, poszukujący bezskutecznie brakującego na jego mundurze marynarskiego guzika. Marynarz spotyka grupę postaci zaniepokojonych obecnością w ich świecie tajemniczego „smoka”…

CZAS CAŁKOWITY ZESTAWU: 61’

17.00 projekcje dla dorosłych
WIELKIE MINIATURY, CZYLI 55. LAT STUDIA MINIATUR FILMOWYCH W WARSZAWIE, CZĘŚĆ 2


W PROGRAMIE:
SZKOŁA (1958), Walerian Borowczyk, 6'38"
Wyróżniona w Oberhausen groteska na temat musztry wojskowej, mechanizującej człowieka i pozbawiającej go cech indywidualnych, wykonana z ok. 400 zdjęć techniką animowanych fotogramów. TECHNIKA: animacja kombinowana.

LABIRYNT (1961), Jan Lenica, 14'14"
Obsypany nagrodami, jeden z kamieni milowych XX-wiecznej animacji. Pewien człowiek przybywa do tajemniczego  miasta zamieszkałego przez fantastyczne istoty. TECHNIKA: animacja wycinankowa/kombinowana.

NEONOWA FRASZKA (1959), Witold Giersz, 8’50”
Roztańczona opowieść o nocnym życiu… neonów. TECHNIKA: animacja rysunkowa.

MATERIA (1962), Kazimierz Urbański, 9’38”
Film Kazimierza Urbańskiego, jednego z najbardziej znaczących twórców w polskiej animacji, ilustrowany muzyką Andrzeja Markowskiego, prekursora wykorzystania muzyki konkretnej i elektronicznej w filmach eksperymentalnych. Sekwencje pozornie abstrakcyjnych kompozycji wykonanych przez artystę przy pomocy wełny. TECHNIKA: animacja obiektów.

SKRZYDŁA (1965), Leonard Pulchny, 9’44”
Skromny urzędnik bankowy marzy, by mógł szybować w przestworzach niczym ptak. "Złota Muszla" w kategorii krótkiego metrażu na MFF w San Sebastian. TECHNIKA: animacja rysunkowa.

DROGA (1971), Mirosław Kijowicz, 4'23"
Człowiek na rozdrożu. To, którą drogę wybierze, zdecyduje o całym jego życiu… Kolejne arcydzieło minimalizmu głównego przedstawiciela tzw. nurtu filozoficzno-refleksyjnego w polskiej animacji. Nagrody w Oberhausen, Mannheim i Barcelonie. TECHNIKA: animacja wycinankowa.

KASKADER (1972), Witold Giersz, 7’44”
Ciężkie jest życie filmowego kaskadera, zwłaszcza, gdy niezadowolony ze sceny reżyser żąda dubli… Dyplom Honorowy na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie za "wyborny dowcip i lapidarność formy". TECHNIKA: animacja rysunkowa.

BANKIET (1976), Zofia Oraczewska, 8'16"
Krwawa satyra na społeczeństwo konsumpcyjne. Goście przybyli na wystawny bankiet, nie spodziewają się, że będzie to ich ostatni posiłek w życiu… Nagrody w Chicago i Melbourne. TECHNIKA: animacja wycinankowa.

NA KAŻDE WEZWANIE (1976), Leszek Komorowski, 8’45”
Stróż prawa musi być w gotowości na każde wezwanie. Powinien też wiedzieć, jak na nie reagować… Brawurowa parodia amerykańskiego kina gangsterskiego. I Nagroda na Międzynarodowym Festiwalu Animacji "Cinanimaffa" w Espinho. TECHNIKA: animacja rysunkowa.

SZYCHTA (1988), Jerzy Kalina, 5’59”
Ironiczna impresja na temat banknotów PRL-u. Grand Prix "Złoty Lajkonik" na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie. TECHNIKA: animacja wycinankowa.

JONTEK (1983), Wiesław Zięba, 2’23”
Żart filmowy inspirowany operą HALKA Stanisława Moniuszki i Włodzimierza Wolskiego. TECHNIKA: animacja rysunkowa.

FRANZ KAFKA (1991), Piotr Dumała, 16’16”
Kilka lat z życia wielkiego pisarza, wydrapane na niezliczonej ilości gipsowych płytek. Główne nagrody w Hiroszimie i Zagrzebiu. TECHNIKA: animacja kombinowana.

OCENA (1979), Leszek Komorowski, 3’42”
Niezwykle aktualny żart filmowy na temat różnorakich taktyk „product placement” („lokowania produktu”), i wszechobecnej reklamy. „Brązowy Lajkonik” na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie. TECHNIKA: animacja rysunkowa.

CZAS CAŁKOWITY ZESTAWU: 106’

19.00- projekcje konkursowe "Konkurs studyjny II"WSTĘP WOLNY


17.04.2013 r. ŚRODA

10.00 projekcje dla dzieci, młodzieży i dorosłych
JACEK I PLACEK (1992)
, Leszek Marek Gałysz / J&P, SMF; 72’
Pełnometrażowa adaptacja powieści Kornela Makuszyńskiego o przygodach dwójki niesfornych i bardzo leniwych braci bliźniaków, którzy zrobią wszystko, aby tylko nie musieć pracować: od kradzieży zaczarowanej marchewki, po porwanie księżyca. A wszystko to, w rytm przebojowej muzyki Lady Pank! I Nagroda w kategorii Pełnometrażowy Film Animowany na MFF Santa Clarita Valley w Los Angeles (1994).

17.00 projekcje dla dorosłych
MINIATURY W PIERWSZEJ DEKADZIE XXI WIEKU, CZYLI 55. LAT STUDIA MINIATUR FILMOWYCH W WARSZAWIE, CZĘŚĆ 3

MINIATURY W PIERWSZEJ DEKADZIE XXI WIEKU to przegląd wybranych filmów zrealizowanych po kolejnym przełomie, ale tym razem Milenijnym. Druga dekada funkcjonowania w nowych realiach przyniosła zarówno ciekawe debiuty (Elżbieta Wąsik, Hanna Margolis, Aleksander Wasilewski), jak i wielkie powroty (Jan Lenica, Andrzej Barański).

W PROGRAMIE:
LOVE GAMESTATION (2001), Paweł Borowski, 11’05”
Pełna absurdalnego humoru historia dotycząca relacji damsko-męskich we współczesnym świecie. Bohater wikła się w związek z Barbie. Jak się później okazuje jest to związek toksyczny. Srebrna Kreska za “szczególne walory plastyczne” na OFAFA w Krakowie. TECHNIKA: animacja rysunkowa.

WYSPA R.O. (2001), Jan Lenica, 31’10”
Wielki powrót Jana Lenicy, jednego z najważniejszych twórców w historii światowej animacji, będący zarazem jego ostatnią artystyczną wypowiedzią. Projekt filmu powstał jeszcze na początku l. 60-tych XX wieku. Kosmiczny podróżnik (Piotr Dumała), rozbija się swym statkiem na obcej i tajemniczej planecie… „Złota Kreska” na Ogólnopolskim Festiwalu Autorskich Filmów Animowanych w Krakowie. TECHNIKA: animacja kombinowana.

UWAGA! ZŁE PSY (2001), Maciej Majewski, 6’15”
Cztery dni z życia trzech „ochroniarzy” (Juras, Tajger i Rychu), pracujących w agencji ochrony "Złe psy". Dyplom Macieja Majewskiego w PWSFTviT w Łodzi. TECHNIKA: animacja rysunkowa.

ŚLUB KRAWCA (2001), Elżbieta Wąsik, 9’48”
Poetycka historia podróży Krawca i jego przyszłej żony do ślubu. Chociaż siedzą obok siebie, każde z nich żyje w swoim świecie… TECHNIKA: animacja malarska na szkle.

WARZYWNIAK, 360 ST. (2006), Andrzej Barański, 24’18”
Animowana adaptacja opowiadania Krzysztofa Jaworskiego, dokonana przez cenionego reżysera filmów fabularnych, Andrzeja Barańskiego, i wykorzystująca akwarele i gwasze Edwarda Dwurnika.


Pomiędzy wielkim blokami osiedla mieszkaniowego stoi niepozorna budka w której mieści się maleńki sklepik spożywczy zwany warzywniakiem. W pobliżu jest śmietnik, trzepak, i jeszcze jeden stały element pejzażu: grupka mężczyzn - niezawodnych klientów warzywniaka - raczących się piwem. Można ich oglądać od świtu do nocy. Do warzywniaka prowadzą wszystkie osiedlowe ścieżki, cały czas coś się dzieje i natychmiast staje się tematem ożywionych komentarzy piwnego towarzystwa. Piwo za piwem i upływa cały dzień. Bywa, że pod koniec dnia, pod kimś mocno zmęczonym, nagle ugną się nogi, i zmieniając pozycję na horyzontalną, straci on niepowtarzalną szansę wzięcia udziału w odbywającej się w pobliskim hipermarkecie Wielkiej Promocji Przeterminowanego Piwa Puszkowego. Nagroda w kategorii filmów animowanych na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym "Era Nowe Horyzonty" we Wrocławiu.

TITANIC WORLD (2008), Hanna Margolis, 8’
Fabuła filmu „Titanic World” w pewnym stopniu nawiązuje do katastrofy statku Titanic, jednak jego akcja rozgrywa się w mieście. Bohaterami filmu są  kobieta, mężczyzna i ich małoletni syn. Każdy z bohaterów zdaje się być w innym świecie, każdy jest pochłonięty kontaktem z jakimś elektronicznym urządzeniem – telewizorem albo komputerem. Jednak w wyniku splotu wydarzeń, jakim jest katastrofa w mieście, członkowie rodziny zbliżają się do siebie i są zmuszeni do spędzenia czasu wspólnie. Film w przejmujący sposób pokazuje jak łatwo zapomnieć o najważniejszych w życiu sprawach i dać się omamić wirtualnej rzeczywistości.

LUCKY DAY FOREVER (2011), Aleksander Wasilewski, 16’34”
Prol 514 marzy o zwycięstwie w Wielkiej Loterii, w której główną nagrodą jest awans do elitarnej społeczności Białych, gdzie wszyscy są piękni, młodzi i szczęśliwi, a życie płynie na wiecznej beztroskiej zabawie. Pewnego dnia jego marzenie się spełnia. Czy jednak to była rzecz, której naprawdę pragnął? Czy świat Białych rzeczywiście jest tak doskonały, jak mówiły mu reklamy i media?

CZAS CAŁKOWITY ZESTAWU: 107’

19.00- projekcje konkursowe "Konkurs OFF + wideoklip" WSTĘP WOLNY


18.04.2013 r. CZWARTEK

10.00 projekcje dla dzieci, młodzieży i dorosłych
MINIATUROWE PERŁY POLSKIEJ ANIMACJI DLA DZIECI

Ten wyjątkowy zestaw - przygotowany z okazji 55-lecia Studia Miniatur Filmowych z Warszawy - to fascynująca przygoda dla dzieci, ale także nostalgiczna podróż dla dorosłych.
Choć w całej historii „Miniatur” odnajdziemy niemal wszystkie techniki animacji, to jednak w animacji dla dzieci dominował rysunek (choć zdarzały się odstępstwa w rodzaju PIESKA W KRATKĘ, tudzież pojedynczych filmów Teresy Badzian). W tej technice zrealizowano w „Miniaturach” pierwszy polski serial animowany dla dzieci - JACEK ŚPIOSZEK (1962), a także większość niezapomnianych dobranocek, które stanowiły dla całych pokoleń gwarancję kolorowych i fascynujących snów.

MINIATUROWE PERŁY POLSKIEJ ANIMACJI DLA DZIECI to pojedyncze odcinki dobranocek, wybrane spośród największych serialowych hitów Studia Miniatur Filmowych z Warszawy. Wyjątek stanowią jedynie PRZYGODY PANNY KRESECZKI; zrealizowane na podstawie scenariuszy Wandy Chotomskiej i wyreżyserowane przez 3 wybitnych artystów PRZYGODY PANNY KRESECZKI, to zapoznane i niesłusznie przerwane po trzech odcinkach arcydzieło prostoty i dowcipu.

W PROGRAMIE:
BAŚNIE I WAŚNIE „BITWA MORSKA” (1964), Piotr Paweł Lutczyn; 8'44"
PIESEK W KRATKĘ „SAM JAK PIES” (1968), Zofia Ołdak; 8’
DZIWNE PRZYGODY KOZIOŁKA MATOŁKA „ZŁOTY SZLAK” (1969), Bogdan Nowicki; 9’
KOCHAJMY STRASZYDŁA „SZALEJĄCY REPORTER” (1970), Krzysztof Dębowski; 9’
PRZYGODY PANNY KRESECZKI „OBRAZY” (1973), Leszek Galewicz; 8’58”
POMYSŁOWY DOBROMIR „DRUKOWANE KWIATY” (1974), Roman Huszczo; 10’
TAJEMNICA SZYFRU MARABUTA „PORWANIE” (1976), Maciej Wojtyszko; 10’06”
WĘDRÓWKI PYZY "ZA PROGIEM..." (1977), Piotr Paweł Lutczyn; 9'48"
2 KOTY + 1 PIES „ZŁOTA RYBKA” (1988), Leszek Marek Gałysz; 8'45"

CZAS CAŁKOWITY ZESTAWU: 83’

17.00 projekcje dla dorosłych
 „WSZYSCY JESTEŚMY ULEPIENI Z TEJ SAMEJ PLASTELINY” – PRZEGLĄD FILMÓW MONIKI KUCZYNIECKIEJ // „CO DWIE GŁOWY, TO NIE JEDNA” – PRZEGLĄD FILMÓW DUETU KIJEK/ADAMSKI


Monika Kuczyniecka, niekwestionowana „władczyni plasteliny”, znana przede wszystkim z realizacji niezwykle pomysłowych i nagradzanych teledysków plastelinowych dla takich zespołów jak Czesław Śpiewa, Dagadana, Voo Voo, Bajzel. W 2009 została uznana przez STOPKLATKĘ i telewizję KINO POLSKA „OFF-owym Odkryciem Roku”. Za swoje realizacje była nagradzana na wielu festiwalach w kraju (w sumie 19 nagród), zaś na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym BRASIL STOP MOTION 2012 w Recife, otrzymała nagrodę specjalną za dotychczasowe osiągnięcia w dziedzinie animacji „stop motion”. Obecnie realizuje 17-minutową adaptację jednej z baśni Andersena dla Centrum Nauki Kopernik, oraz współpracuje z Movements Factory nad projektem „Święto Wiosny”. Gdyby Plastuś wciąż pisał swój pamiętnik, z pewnością wspomniałby tam o Monice Kuczynieckiej.

Katarzyna Kijek i Przemysław Adamski (podpisujący swoje prace: Kijek/Adamski), najbardziej kreatywny duet w polskiej animacji (współcześnie i w ogóle), nagradzany w kraju i za granicą (m.in. na najważniejszym festiwalu animacji na świecie we francuskim Annecy), znany przede wszystkim z realizacji niezwykle innowacyjnych, precyzyjnych w wykonaniu i zaskakujących techniczną pomysłowością teledysków i filmów eksperymentalnych (np. "In statu nascendi", będący luźną interpretacją poematu Czesława Miłosza pt. „Stwarzanie świata”). Realizacja filmu z użyciem kilometra włóczki, czterech latarek i lampy Living Colors (Tomasz Stańko Quintet „Grand Central"), albo wyłącznie przy użyciu niszczarki do papieru, drukarki i aparatu fotograficznego (Oi Va Voi "Everytime"), nie stanowi dla nich problemu.  W przeszłości związani z zasłużoną inicjatywą Filmowe Podlasie Atakuje!

W PROGRAMIE:
Bajzel „Zabawki” (2011), Monika Kuczyniecka, 3’37”
„Tadzik kładzie panele” (2006), Monika Kuczyniecka, 1’03"
Dagadana „Wszystkie mają po chłopoku” (2011), Monika Kuczyniecka, 4’02”
"Dlaczego Chińczycy mają skośne oczy” (2006), Monika Kuczyniecka, 1'44"
FOX feat. m.bunio.s „Belly of the Beast” (2010), Monika Kuczyniecka, Mateusz Pleskacz, Jacek Nastał, 2’58”
„Tramwaj” (2007), Monika Kuczyniecka, 8’38”
VOO VOO "Bang! Bang!" (2006), Monika Kuczyniecka, 2'09"
"Renifer Bezkostny” (2008-2009), Monika Kuczyniecka, 13'14"  
Czesław Śpiewa „Ucieczka” (2009), Monika Kuczyniecka, 3’28”
„In statu nascendi" (2011), Kijek/Adamski, 3’07”
Pink Freud "Dziwny jest ten kraj" (2007), Kijek/Adamski, 3’22”
The Myself Collective "See" (2008), Kijek/Adamski, 3’24”
Oi Va Voi "Everytime" (2009), Kijek/Adamski, 3’17”
Tomasz Stańko Quintet "Grand Central" (2010), Kijek/Adamski, 2’
Brodka "W pięciu smakach" (2010), Kijek/Adamski, 3’37”
We Cut Corners "Pirate's Life" (2011), Kijek/Adamski, 2’27”
Röyksopp "Coming Home" (2011), Kijek/Adamski, 5’05”
„Noise” (2011), Kijek/Adamski, 6’37”
Pezet x Jimek "Nie muszę wracać" (2012), Kijek/Adamski, 3’53”
Shugo Tokumaru "Katachi" (2013), Kijek/Adamski, 3’04”

CZAS ŁĄCZNY ZESTAWU: 80’

19.00- projekcje konkursowe "Konkurs szkolny"WSTĘP WOLNY

 
Oficjalna strona festiwalu: www.polskaanimacja.pl

Honorowy Patronat nad festiwalem objęło Studio Miniatur Filmowych z Warszawy.

Patroni Medialni: INDEPENDENT.PL, KLATKAPOKLATCE.PL, MAŁEKINO.PL, QLTURKA.PL, PORTALFILMOWY.PL oraz miesięcznik KINO.

Organizatorami Ogólnopolskiego Festiwalu Polskiej Animacji O!PLA w Mrągowie są: niezależny promotor nie tylko polskiej animacji - Animation Across Borders oraz Centrum Kultury i Turystyki w Mrągowie.

 

facebook
pinterest