SPIS TREŚCI

Noclegi w pobliżu

ARTYKUŁ KAMIENIE OFIARNE

⇒ Informacje ogólne

Prusowie największe kamienie narzutowe traktowali jako obiekty kultu lub wykorzystywali jako ołtarze ofiarne. Taki pruski ołarz ofiarny stanowi fundament ołtarza w kościele ewangelickim w Olsztynie.

⇒ Położenie

Kamienie ofiarne opisane w artykule znajdują się na terenie powiatu mrągowskiego.

⇒ Informacje szczegółowe

Diabelski Kamień w Słowiczym Wąwozie koło Mrągowa

Diabelski Kamień znajduje się w tzw. Słowiczym Wąwozie. Jest to właściwie jar, czyli wydłużone zagłębienie o stromych zboczach i wąskim dnie ukształtowane zazwyczaj przez spływający strumień. Jak tam dotrzeć? Od Ośrodka Polonez należy przejść brzegiem jeziora nad drewnianym pomostem i wejść na wschodni brzeg jeziora. Kilkadziesiąt metrów dalej, mały strumyczek przecina dróżkę. Jest to właściwie zakończenie jaru, gdzie strumyk wpływa do jeziora. Od tego miejsca idziemy dalej drogą, która odbija od jeziora i biegnie w górę. Po kilku metrach dochodzimy do skrzyżowania dróg piaskowych, idziemy prosto, w górę. Idziemy lasem zanikającą dróżką lekko pod górkę. Jar położony jest malowniczo w mieszanym lesie z wąskimi drzewami. Słowiczy Wąwóz to gmatwanina zagłębień terenu, które łączą się z głównym korytem strumyczka. Warto pospacerować tu wiosną, gdy przyroda budzi się do życia, a spływające woda jest krystalicznie czysta. Zobaczymy wtedy wąskie drzewa rosnące na kwiecistych zboczach. Na podmokłych miejscach dostrzeżemy ciemno zielone liście kopytnika pospolitego. Diabelski Kamień pokryty częściowo mchem leży na wzgórzu powyżej miejsca, gdzie łączą się dwa strumienie. Opowiada o dawnych czasach. Widać go z daleka, ale by do niego dotrzeć trzeba pokonać jar, co nie jest proste. By wrócić do jeziora Czarnego można iść jarem w dół. Ścieżka jest bardzo malownicza wzdłuż stromych ścian wąwozu. Jednak z czasem robi się coraz wężej, aż jesteśmy zmuszeni wdrapać się na zbocze. Po drodze zobaczymy ruiny mostków nad strumykiem. Dawniej było to jedno z popularniejszych miejsc spacerowych w mieście.

Diabelski Kamień

Słowiczy Wąwóz

Stare widokówki

Muntowo "Bliźnięta", gm. Mrągowo

Dwa głazy o wysokości 2,7 m i 1,8 m zwane potocznie “Bliźniętami”. Znajdują sie one na wzgórzu pomiędzy Muntowem, Użrankami i Zalcem. Przypuszczalne jest to dawne miejsce kultu galindzkiego. W literaturze wzmiankowana jest “Nieduszowa Góra” na północ od Zalca, jako miejsce kultowe. Weryfikacje terenowe autora wykluczają jednak istnienie stanowiska na północ od Zalca. Prawdopodobnie informacja dotyczyła opisywanego obiektu, natomiast błędnie określono kierunek geograficzny.

Dybowo, gm. Mikołajki

Kamień ofiarny położony ok. 2 km na południe od zabudowań Mikołajek. Usytuowany jest na wzgórzu z którego roztacza się widok na Jezioro Śniardwy. Głaz posiada dwie misy ofiarne. Wymiary obiektu: wysokość ok. 1,2 m od zachodniej strony, obwód ok. 12 m.