SPIS TREŚCI

Znak/kolor:  czerwony

Administrator:  Referat Promocji i Rozwoju Urzędu Miejskiego w Mrągowie
Trasa:  Mrągowo – Park Słowackiego przy jeziorze Czarnym
Opis:  Jest to krótki szlak narciarki biegowy, który tworzy pętlę. Nadaje się także do uprawiania turystyki pieszej i rowerowej. Cały szlak prowadzi w lesie na wschód od jeziora Czarnego.

Jest to krótki szlak narciarstwa biegowego, który tworzy pętlę. Nadaje się także do uprawiania turystyki pieszej, rowerowej a także biegów.

Ponieważ szlak jest pętlą, nie ma znaczenia gdzie się go rozpocznie. Osoby, które przyjadą samochodem mogą zatrzymać się na parkingu leśnym przy drodze.

⇒ Położenie

Trasa została wytyczona w Parku Słowackiego. Jest to las miejski pomiędzy drogą nr 591 kierunku Mrągowo – Kętrzyn a wschodnim brzegiem jeziora Czarnego.

Trasa przebiega kilkadziesiąt metrów dalej idąc w lewo. W prawo natomiast widoczna jest duża polana, z którą związana jest ciekawa historia. Od roku 1905 do końca II wojny światowej w tym miejscu znajdowało się znane uzdrowisko „Waldheim”. Leczono w nim borowinami. Obecnie po zabudowaniach pozostały tylko fragmenty piwnic.

Całość trasy przebiega lasem mieszanym, szeroką drogą terenem pagórkowatym. Znaczne urozmaicenie terenu sprawia, że trasa jest atrakcyjna zarówno zimą na nartach, jak i latem spacerują lub biegając. Ponadto pokonuje się odcinek kilkuset metrów wzdłuż południowego brzegu jeziora Czarnego, skąd rozciąga się przepiękna panorama. Niedaleko znajduje się malownicze miejsce, w którym rzeka Dajna wpływa do jeziora.

Dawni mieszkańcy miasta często odbywali tu spacery. Miejsce to nazywane było „Engelsplatz”, czyli anielskim miejscem. Wystarczy spojrzeć na widok jeziora! Do czasów obecnych na niewielkim, ale stromym wzniesieniu nad brzegiem jeziora widoczne jest półkole, w którym stały dawniej ławeczki widokowe.

⇒ Informacje szczegółowe

km (od)
km (do) Opis
0.0 2.5 Szlak stanowi pętlę, a więc nie posiada początku i końca. Na szlak możemy dojść z parkingu przy drodze krajowej nr 591. Wędrówkę na szlaku zaczynamy skręcając na skrzyżowaniu w lewo.
0.3 2.2 Po około 300 metrach skręcamy w prawo.
0.5 2.0 Po około 150 metrach szlak skręca ponownie w prawo.
0.7 1.8 Szlak mija po lewej stronie jezioro Czarne (powierzchnia 78 ha, głębokość maksymalna 23,3 m, długość 1,5 km,  szerokość 750 m).
1.3 1.2 Po 600 m dochodzimy do miejsca, gdzie rzeka Dajna wpada do jeziora Czarnego. Szlak skręca w prawo.
1.6 0.9 Po około 200 m marszu szlak prowadzi lekko pod górę, a następnie skręca ostro w lewo.
1.7 0.8 Po 130 m dochodzimy do białego domu, skręcamy w prawo.
2.1 0.4 Po około 400 m szlak dochodzi do dwóch ławeczek w lesie, gdzie możemy odpocząć.
2.5 0.0 Po około 400 m dochodzimy do miejsca, gdzie zaczęliśmy wędrówkę szlakiem.

⇒ Historia

Szlak został wytyczony i oznakowany przez Mrągowskie Centrum informacji Turystycznej oraz Lokalną Organizację Turystyczną „Ziemia Mrągowska” w roku 2009.

⇒ Galeria

Szlaki rowerowe

Obiekty muzealne

Miasteczko westernowe Mrongoville

Całoroczny Ośrodek Sportowy "Góra Czterech Wiatrów"