SPIS TREŚCI

Historia

ARTYKUŁ SZLAK ROWEROWY ERNSTA WIECHERTA

⇒ Informacje ogólne

Jest to propozycja szlaku rowerowego prowadzącego z Mrągowa do Piecek i wracającego do Mrągowa. Długość szlaku to 44,9 km.

Szlak został oznakowany  w 2014 roku.

Plik do pobrania Plik gpx zawiera przebieg szlaku "Ernsta Wiecherta" na urządzenia mobilne.

Plik do pobrania
Plik gdb zawiera przebieg szlaku "Ernsta Wiecherta" na urządzenia mobilne.

⇒ Położenie

Powiat mrągowski.

⇒ Informacje szczegółowe

Szlak rozpoczyna się w Mrągowie, tworzy pętle łącząc miasto z miejscowością gminną Piecki. Wyjeżdżając na południe, jedziemy starym nasypem kolejowym. W Pieckach warto zajechać do unikatowego w skali Polski Muzeum Regionalnego zawierającego tysiące glinianych figurek, przedstawiających codzienne życie na wsi. Jest to nie lada gratka dla sympatyków sztuki ludowej i rarytas dla ekspertów dziedziny etnografii.

Z Piecek jedziemy na północny wschód w lasach Mazurskiego Parku Krajobrazowego. Jest on częścią największego w województwie kompleksu leśnego – Puszczy Piskiej. W granicach MPK znajduje się największe w Polsce jezioro Śniardwy oraz północna część Puszczy Piskiej z rzeką Krutynią.

Szlak prowadzi do Izby Pamięci Ernsta Wicherta. Był on niemieckim pisarzem, urodzonym tu w 1887 roku, który opisywał codzienne życie Mazurów.

Jadąc dalej warto zajechać do Stacji badawczej PAN – Fermy Jeleniowatych w Kosewie Górnym. Program zwiedzania obejmuje godzinny spacer po kwaterach zajmowanych przez stada jeleni szlachetnych, jeleni sika, danieli oraz muflonów. W trakcie wycieczki goście wędrują wraz z przewodnikiem pośród pasących się na pastwiskach zwierząt.

Do Mrągowa wjeżdża się od strony Festiwalowego Amfiteatru, jednego z największych tego typu obiektów w Polsce. W niedalekiej okolicy znajduję się specjalnie przygotowany teren do rodzinnej zabawy - Ekomarina. Bogaty w różnorodne urządzenia rekreacyjne plac zabaw, zestawy wspinaczkowe i stoły do ping – ponga oraz boiska do piłki plażowej i koszykowej zapewnią niezapomniane wrażenia z wypoczynku na świeżym powietrzu. Rekreacyjny kompleks położony jest nad brzegiem jeziora Czos przy zmodernizowanej plaży miejskiej z wypożyczalniami sprzętu wodnego.

Km Km Opis
    Mrągowo. Szlak rozpoczyna się przy Ekomarinie przy ul. Jaszczurcza Góra. Kierujemy się promenadą nad jeziorem Czos na zachód w stronę centrum miasta.
    Ratusz. Budowę ratusza rozpoczęto 3 sierpnia 1822 roku, a zakończono dokładnie dwa lata później, 3 sierpnia 1824 roku. Obecnie w ratuszu mieści się Oddział Muzeum Warmii i Mazur, swoją siedzibę mają tu też organizacje społeczne.
    Plaża miejska przy os. Grunwaldzkim.
    ul. Wojska Polskiego. Kierujemy się w lewo. Aż do os. Nikutowo jedziemy ścieżką pieszo-rowerową.
    Przechodzimy na pasach przez drogę krajową nr 16 i udajemy się kilkadziesiąt metrów dalej.
    Skręcamy w prawo w ul. Krótką.

Za wiaduktem kolejowym skręcamy w prawo, drogą szutrowa pod górkę.

Niedaleko podjazdu z drogi asfaltowej w lewo pod górkę, znajduje się cmentarz ewangelicki wsi Nikutowo.

Jedziemy na południe drogą szutrową. Jest to stary nasyp kolejowy.

Docieramy do asfaltu, skręcamy w prawo. Od tego momentu aż do Brejdyn trasa prowadzi asfaltem.

Wieś Krzywe. Na górce, z której widać jezioro Krzywe, na skrzyżowaniu za szyldem „Grabowo 3” kierujemy się w dół. We wsi po prawej stronie mijamy położony na górce przy drodze stary cmentarz ewangelicki.

Wieś Brejdyny.

Na początku wsi, przed widoczną po lewej stronie dużą ceglaną stodołą, można zjechać z trasy skręcając w lewo drogą początkowo brukowaną i udać się do dawnego parku przydworskiego pięknie położonego nad jeziorem Brejdyny. Z drogi widać kilka okazałych dębów.

Na końcu wsi około 100 m od drogi widać niewielki lasek. w nim znajduje się dawny cmentarz wiejski. Jedziemy dalej drogą asfaltową.

Dojeżdżając do drogi głównej z budynkiem po prawej stronie. Przed nim kierujemy się droga szutrową w prawo, przy której widać ciągnące się wzdłuż wały. Jedziemy dawna drogą kolejki.

Miejscowość Piecki. Jedziemy główną drogą (ul. Zwycięstwa), po prawej chodnik. Przejeżdżamy przy Urzędzie Gminy, położonym w lesie cmentarzu ewangelickim, szkole. Sklepy.
    Przy szkole przejeżdżamy na drugą stronę ulicy i kierujemy się do kościoła. Tu zasadzono dąb papieski. Jedziemy drogą szutrową między kościołem a cmentarzem. Po kilkuset metrach kierujemy się w prawo w kierunku lasu widocznego na horyzoncie. Szutrem przejeżdżamy przy Zakładzie Oczyszczania Ścieków po prawej. Wjeżdżamy do lasu.

Dojeżdżając do asfaltu kierujemy się w prawo.

Izba Pamięci im. Ernsta Wicherta. Piersławek to miejsce urodzin Ernsta Wiecherta wybitnego pisarza niemieckiego, zwanego Piewcą Mazur.  Wiechert spędził w Piersławku swoje dzieciństwo. Głęboki humanizm jego prozy oraz krytyczne wypowiedzi o reżimie hitlerowskim sprawiły, że trafił on do obozu koncentracyjnego w Buchenwaldzie. Po wojnie, z powodu braku zmian w Niemczech, emigrował do Szwajcarii.

Wjeżdżamy w znajdującą się naprzeciwko wjazdu do Izby Pamięci Ernsta Wicherta drogę szutrową prowadzącą do lasu, czyli przejeżdżamy na drugą stronę drogi asfaltowej. Po kilkuset metrach ma rozwidleniu dróg kierujemy się w lewo. Po ok. 700 metrach dojeżdżamy do rozwidlenia z szeroką drogą szutrową. Na rozwidleniu znajduje się znak ścieżki edukacyjnej. kierujemy się w prawo. Po prawej stronie drogi grób Paula Wicherta (na większości map jest on źle umiejscowiony!).

Dojeżdżamy do drogi przeciwpożarowej nr 2, przy której znajduje się kamienny kierunkowskaz. Jedziemy w prawo do osady Jeziorko.

Droga asfaltowa z pojedynczą zabudową po drugiej stronie drogi – leśniczówka Jeziorko. Drewniany budynek jest schowany kilkadziesiąt metrów w prawo za drzewami. Kierujemy się w lewo. Nie zjeżdżamy z drogi asfaltowej aż do osiągnięcia drogi krajowej nr 16 w Kosewie.

Miejscowość Kosewo Górne, w której zaleca się zjechać z trasy, by odwiedzić Fermę Jeleniowatych. Miejsce zjazdu jest dobrze oznaczone dużym czerwonym banerem reklamującym stacje hodowli z prawej strony. Ze stacji należy powrócić do drogi asfaltowej na Kosewo.

Kosewo. Przejeżdżamy na drugą stronę drogi nr 16 i chodnikiem jedziemy w lewo, przez wieś. Po lewej jezioro Probarskie z niewielką plażą.

Za sklepem spożywczym (ostatnie zabudowania po prawej stronie wsi) skręcamy w szutr po tej samej stronie.
    Docieramy do rozwidlenia dróg przez wiaduktem kolejowym. Skręcamy w lewo, kierujemy się południowym brzegiem j. Juksty
    Docieramy do drogi Nowego Probarku. W lewo bruk kierujący do drogi krajowej nr 16, Kierujemy się w prawo, na północ.
    Czerwonki. Rozwidlenie drób, kierujemy się w lewo, pod górkę brukiem. Po lewej agroturystyka "Stara Szkoła"
    Mrągowo. Rozwidlenie dróg asfaltowych. Kierujemy suię w lewo, w dół.
    Po ok. 200 m. skręcamy w lewo przy parkingu. Kierujemy się w dół w kierunku j. Czo i Festiwalowego Amfiteatru. Nad brzegiem jeziora rozciaga się wspaniała promenada, kierujemy się w lewo.
    Ekomarina w Mrągowie. Marina to przede wszystkim oferta turystyczna dla żeglarzy i kajakarzy. Przystań żeglarska wyposażona jest w bogatą infrastrukturę wodną, na którą składa się utwardzone nabrzeże, pływający pomost z trapami i odnogami cumowniczymi oraz slip z wyciągarką.

Poza tym na terenie znajdują się nowoczesne Centrum Edukacji Ekologicznej, zaplecza dla ratowników oraz publiczne zaplecze socjalne w budynku bosmanatu. Odbywają się tutaj szkolenia z zakresu żeglarstwa, turystyki i ekologii dla dzieci i młodzieży z Mrągowa oraz turystów.

Mrągowska Ekomarina to także wspaniała propozycja dla rodzin z dziećmi. Na terenie zbudowano plac zabaw dla dzieci z bujakami na sprężynach, huśtawkami, przyrządami do zabaw z wodą, zestawy wspinaczkowe, zjazd linowy oraz park linowy ze skałkami, zjeżdżalnie. Ekomarina to także boiska sportowe: do siatkówki oraz koszykówki.